Information om PC hardware
find
sidste nyt søg arkiv statistik om os
Emner
Andet (50)
Bundkort (83)
Emulator (38)
Grafikkort (277)
Harddisk (20)
Køling (18)
Processorer (128)
RAM (25)
Software (86)

Links
Drivere
Emulator
Hardware
Spil
Download

Kommentarer
Lukning af HardwareTidende (stand-by på ubestemt tid) (341)
(2004-11-30 23:59:59)

Half-Life 2 - årets spil 2004 (100)
(2004-11-30 23:58:49)

Specifikationer på ATi Radeon R480 (Radeon X850) (39)
(2004-11-30 23:15:03)

Betydning af ramtimings, FSB og taktfrekvenser (64)
(2004-11-30 22:54:53)

The Elder Scrolls IV: Oblivion - tidlige billeder fra fortsættelsen til Morrowind (33)
(2004-11-30 22:51:58)

Hovedtelefoner med surround sound - introduktion og test (221)
(2004-11-30 21:03:22)

Test af 45 cpukølere til Athlon XP (socket A/462) (56)
(2004-11-30 20:33:15)

Bundkort til Athlon 64 - ATi Radeon Xpress 200 mod Nvidia nForce4 Ultra og VIA K8T800 Pro (21)
(2004-11-30 19:38:15)

Omfattende test af Athlon 64 cpu'er til socket 939 (120)
(2004-11-30 19:30:02)

Test af 5 bundkort til socket 939 (nForce3 Ultra mod K8T800 Pro) (90)
(2004-11-30 19:23:37)

DOOM3 på GeForce3 (15)
(2004-11-30 17:38:17)

Maj 2000 grafikkort-test (2)
(2004-11-30 15:23:46)

Guide til LCD-skærme (fladskærme) (290)
(2004-11-30 00:46:39)

Støjmålinger på 6 mellemklasse og high-end grafikkort (54)
(2004-11-30 00:01:19)

Test af stort antal grafikkort i 1600x1200 (juni 2004) (76)
(2004-11-29 18:35:19)

Ekstrem ydelse med grafikkort - første resultater med Nvidia SLI (95)
(2004-11-29 15:36:13)

Athlon 64 4000+ og Athlon 64 FX-55 mod Intels hurtigste cpu'er (56)
(2004-11-28 15:10:20)

Drivere til ATi grafikkort - Catalyst 4,8 mod 4,7 (44)
(2004-11-27 00:37:49)

Test af 12 forskellige bundkort med i925X eller i915 chipsæt - hvilke er bedst? (28)
(2004-11-25 22:22:53)

Test af ydelse i Half-life 2: High-end grafikkort og cpu'er (79)
(2004-11-25 22:21:44)


PC3200 (DDR400) mod PC1200 RDram og kommende chipsæt fra Intel
RAM af Webmaster Wednesday den 01 May 2002 kl. 18:30 [ RAM ]
Intel har haft tryllepinden fremme og lancerer i slutningen af maj i845G-chipsættet, der officielt understøtter PC2700-ram. Nu skulle man tro, at nuværende i845D og i845G ydelsesmæssigt ville være meget ens, men nej. i845G er optimeret i en sådan grad, at PC2700-ydelse langt overgår PC3200-ydelse på SIS645DX, hvilket ikke er set, siden Intel detroniserede øvrige chipsæt-producenter med 430FX-chipsættet i 1996. Endvidere kan du her se forskel på PC1200 32bit RDram og PC3200 DDR-ram.

Nye resultater tyder på, at Intels ingeniører nu har givet DDR-ram optimal hastighed, og at DDR-ram i fremtiden vil blive Intels foretrukne ram, jf. dette citat fra Tom's Hardware:

"Intel ... let itself be influenced by the market, with the result that it is now marketing DDR as the ultimate technology"

Kilde: http://www.tomshardware.com/mainboard/02q2/020501/ddr400vsrambus-01.html

Dette betyder dog ikke, at enden er nær for Rambus. Samtidigt med i845G introducerer Intel et nyt chipsæt (i850-E), der understøtter PC1066 RDram (nuværende i850-bundkort understøtter kun PC800 RDram). Endvidere var den gamle PC800 RDram baseret på 16bit teknologi, således at to ramblokke skulle anvendes for optimal hastighed. To 32bit PC1066 moduler på i850E er dog ikke hurtigere end to 16bit moduler på i850, men tillader derimod anvendelse af kun ét modul uden hastighedsindskrænkning. Men lad os se de første resultater fra nye chipsæt og ramtyper, vi har udvalgt kun ét repræsentativt billede, som siger stort set det hele (Pentium4 2,4 GHz cpu blev anvendt):


Kilde: http://www.tomshardware.com/mainboard/02q2/020501/ddr400vsrambus-01.html

Onkel Intel viser her nevø SIS med hård hånd, hvor DDR-skabet skal placeres. Med DDR333 (PC2700) CL2 er Intel i845G-bundkortet hele 17% hurtigere end SIS645DX med samme ram. 17%, dvs. næsten 20%, er en vanvittig høj forøgelse blot med chipsætudskiftning, og eftersom SIS645DX hidtil har været hurtigste DDR-ram bundkort til Pentium4 på markedet, er det muligt, at Intels konkurrenter på chipsætmarkedet vil få svært ved at tage kampen op. Men det må tiden vise. For at gnide ekstra salt og peber i såret kan yderligere oplyses, at i845G med DDR333 (CAS2) er 13% hurtigere end SIS645DX med DDR400 (PC3200 - CAS 2.5), og at i845E med PC2100 (CAS2) svarer til SIS645DX med PC3200 (CAS2.5)! i850E med PC1200 RDram er hele 28% hurtigere end SIS645DX med PC3200, i sandhed en stor triumf for Intel og Rambus.

Det forventes, at Intel frigiver nye bundkort og nye Pentium4-cpu'er den 20. maj. De nye P4-cpu'er understøtter 133 MHz FSB, mens alle forrige Pentium4 generationer understøttede 100 MHz FSB. Eftersom RDrammen tillader "quadpumpet" ramsystem, beskrives aktuelle (Northwood - 512kb cache, 0.13 mikron) og forrige (Willamette - 256kb cache, 0.18 mikron) Pentium4 cpu'er ved at anvende "400" MHz FSB (4 x 100 MHz FSB), mens kommende cpu'er anvender "533" MHz FSB (4 x 133 MHz FSB). Indtil 20. maj er specifikationer på i845E, i845G og i850-E tophemmelige. Indtil videre tyder alt dog på, at i845E enten vil være økonomiudgaven af i845G (dvs. i845E understøtter ikke PC2700) eller toptunet i845D. Vi kan jo lave en lille oversigt, som forhåbentlig burde fjerne det meste af navne-forvirringen:

Pentium4-chipsæt fra Intel

i845 (Brookdale) = Chipsæt, der understøtter PC100 og PC133 SDram til Pentium4 (PC100 synkront, PC133 asynkront).

i845D (Brookdale-D) = Chipsæt, der understøtter PC1600 og PC2100 DDR-ram til Pentium4 (PC1600 synkront, PC2100 asynkront)

i845E (Brookdale-E) = Optimeret chipsæt, der understøtter PC1600 og PC2100 til Pentium4 (PC2100 synkront med kommende 133MHz FSB cpu'er)

i845G (Brookdale-G) = "Super-optimeret" chipsæt, der understøtter PC1600, PC2100 og PC2700 til Pentium4 (PC2100 synkront med kommende 133MHz FSB cpu'er, PC2700 asynkront)

i850 (Tehama) = Chipsæt, der understøtter PC800 RDram (PC800 synkront med alle hidtidige Pentium4-cpu'er)

i850E (Tehama-E) = Chipsæt, der understøtter PC800, PC1066 RDram og muligvis PC1200 (PC1066 synkront med kommende 133MHz FSB cpu'er, PC1200 asynkron?)

i845E, i845G og i850E understøtter kommende 133MHz FSB Pentium4 cpu'er, mens de aktuelle i845(D)- og i850-chipsæt ikke gør dette. i845E, i845G og i850E er udstyret med ICH4 South Bridge, som adderer 6 USB 2.0 porte til forrige ICH3 specifikationer. i845G vil ankomme med integreret grafikkort, som forventes at yde på niveau med GeForce4 MX440, og sandsynligvis ekstern AGP-port.

KONKLUSION OG AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

Alt tyder på, at Intel den 20. maj udrydder alle ydelsesmæssige konkurrenter mht. Pentium4-chipsæt. Med en føring på næsten 20% over SIS645DX vil i845G-chipsættet sandsynligvis foretrækkes af entusiaster, der ønsker at anvende PC2700 DDR-ram. i845G-chipsættet ankommer dog desværre med integreret grafikkort og vil sandsynligvis koste næsten det dobbelte af SIS645DX. Det betyder, at der for mange personers vedkommende vil være bedre økonomi i at investere i bundkort med i845E-chipsæt, også selvom i845E-bundkort ej understøtter PC2700. Men hvad gør det, når i845E-ydelse med PC2100 (CAS2) svarer til SIS645DX med PC3200 (CAS2.5)! Entusiaster bør naturligvis satse på i850E-bundkort med PC1200 RDram; alt tyder på, at denne løsning vil være den hurtigste og milevidt foran nærmeste konkurrenter.



Alex T skrev Wednesday den 01 May 2002 kl. 18:56: [ svar | nyeste ]
Jeg har på fornemmeren at det er ren marketing at i845E ikke skulle supporte PC2700, da det givetvis vil begrænse salget af i845G. Er sikker på at Asus eller MSI giver support for pc2700 i retail versionen af deres kommende bundkort baseret på i845E.


Alex T skrev Wednesday den 01 May 2002 kl. 19:03: [ svar | nyeste ]
Jep, man må sige at Interminator udrydder alle konkurrenter med sit glimrende ingeniørarbejde. Jeg ikke hvilket GPU der skal sidde på i845G men som vi så det med nforce 420 med igp, var prisen gasnke høj i starten hvorefter den faldt betragteligt eftersom folket ikke kunne lide alt i en løsninger. Tilmed udkom det samme chipset uden integreret grafikkort lidt senere sfa folkets ønkse. Mon ikke det er det samme at i845E svarer til i845G uden IGP, men som man officielt nu siger ikke har support for pc2700. De mange hw test i den kommende tid skal bekræfte/afkræfte min teori. Ellers må der komme et chipset fra intel der skal supporte pc2700.


Steffen H. skrev Wednesday den 01 May 2002 kl. 20:10: [ svar | nyeste ]
hej

Kan man ikke overclock i845E til at køre med pc2700 ddr ram.

De der Rdram kan de overclockes ligesom DDR ram.



Rune skrev Wednesday den 01 May 2002 kl. 21:15: [ svar | nyeste ]
Det er muligt, at i845E uofficielt kan klare PC2700 - men før 20/5 vides det ikke med sikkerhed. God PC800 ram (Samsung, lav densitet) kan ofte overclockes fra 100MHz FSB (PC800) til 133MHz (PC1066), hvis bundkortet tillader dette (såsom i850 fra Abit og Asus m.fl.). Få Pentium4 cpu'er kan dog klare 33% overclockning, bedste kandidater er 1,6 og 1,8 GHz P4 Northwood.


Rune skrev Wednesday den 01 May 2002 kl. 21:28: [ svar | nyeste ]
Første testresulater af det integrerede grafikkort på i845G er rullet ind (dog kun sammenlignet med GeForce2 MX 200):

http://www.hardwarezone.com/articles/articles.hwz?cid=6&aid=419&page=3


hansi skrev Thursday den 02 May 2002 kl. 08:50: [ svar | nyeste ]
Skuffende test for i845G, der taber stort til et eksternt GF2MX 200!!! Det lover ikke godt med det indbygget grafikkort, men ram tallene er imponerende.


Lars skrev Thursday den 02 May 2002 kl. 09:34: [ svar | nyeste ]
Husk at grunden til at i845G performer så godt med hensyn til ram er det indbyggede graffik. Intel har ifølge Toms hardware optimeret ram tilgangen da grafikchippen anvender system rammen.

Dette bord med et ordentligt grafikkort vil rule!



Christian Andersen skrev Thursday den 02 May 2002 kl. 13:25: [ svar | nyeste ]
Ganske interessant artikel og dejligt at høre at Rambus igen er frontløber... Og dejligt at 845'er nu også optimeres på DDR moduler, SiS får da travlt her til sommer : )



Alex T skrev Thursday den 02 May 2002 kl. 14:23: [ svar | nyeste ]
Hmmmm, her er et citat fra Hexus.net, der har testet Abit IT7 baseret på i845E...

"The performance of the ABIT IT7 I845E motherboard is somewhat unsurprisingly comparable with the I845D. Unsurprising because the revised I845E chipset is basically the I845D with official support for 133FSB operation and USB2.0 support from the ICH4 Southbridge, other than that, it is seemingly identical. We're somewhat miffed that the I845E doesn't have support for PC2700 memory, that's more to do with Intel and JEDEC than ABIT, though...."



René Molbo Jacobsen skrev Thursday den 02 May 2002 kl. 20:48: [ svar | nyeste ]
Grunden til at onboard grafikkort er så dårlige er at de er beregnet til at være et grafikkort og ikke mere. Det gør at en virksomhed (eller privatperson) kan lave en relativ billig computer, som er hurtig til at behandle tal, for eksempel dekryptering, Seti@home eller noget andet sjovt. I sådannne sitautioner behøver man ikke have et GF 4 Ti 4600, da det ikke vil betyde spor. Onboard lyd og grafik skal man aldrig gå efter hvis man skal have kvalitet, det samme gælder ofte også for netkort. Der skal man have server bundkort, da de ofte har 3COM integreret.


Mikkel skrev Thursday den 02 May 2002 kl. 20:54: [ svar | nyeste ]
integreret lan er efter min mening en fordel, da det ikke behøver sidde på PCI porten men istedet sidde på sit eget interface og dermed have ordentlig dma support. Dette er hypotetisk, idet jeg ikke ved om det i virkeligheden forholder sig sådan, men jeg har ofte oplevet tung cpu-lag ved overførsel via lan


Erik Winther skrev Thursday den 02 May 2002 kl. 21:19: [ svar | nyeste ]
Vil det sige at et "skod billigt" RealTek Chip baseret Netkort, kunne kvæle min Comp, hvorimod et 3COM ikke ville belaste ?????

Og ville et sådanne "selv tænkende" 3COM ikke være røv dyrt ????

Jeg har nu ikke haft på fornemmeren at mit VIA LAN på mit Soyo Board, er elendigt, snarere er det rart at man altid kan smide en anden PC, på systemet direkte over et krydset kabel, uden at skulle have HUB eller SWITCH ved hånden, det RealTek jeg ellers benytter, klarer internettet.

Uden restart eller lignende, kan jeg med XP bare slå LAN til og så efter max 10 sek. har jeg forbindelse med den anden PC.

Men nu er jeg heller ikke net expert :O)



René Molbo Jacobsen skrev Friday den 03 May 2002 kl. 01:08: [ svar | nyeste ]
Nu skal man huske at man nemmere ved integrede ting kan smide ekstra PCI busser efter det. For eksempel har mange nye computere 2 PCI busser, vil jeg tro - ifølge PCI standarden kan man nemlig kun have 4 slots. Det tvivler jeg på at man gør på et billigt bundkort. Jeg har selv integreret LAN, men bruger mit 3COM kort. Det er hurtigere og bedre. Det kører under alle styresystemer jeg har haft brug for - det gør mit Realtek ikke. 3COM har også on-the-fly komprimering med hvis det kobler op mod et andet 3COM netkort (også Intel netkort for den sags skyld).

Til Erik kan jeg kun give ret i at det er en stor fordel at have to netkort. Sidder man og har en filserver og et rimeligt netværk vil jeg helt klart betale lidt mere og så have 3COM netkort i stedet, man udnytter simpelthen båndbredden bedre. Dertil kommer så at man også har en switch. Så for den lille mand på gulvet kan det være fint, og nogle kan også nøjes med onboard lyd, det vil jeg nødigt (ok, nForce skulle have noget seriøst lyd).



Erik Winther skrev Friday den 03 May 2002 kl. 12:49: [ svar | nyeste ]
Jeg takker, kunne være at et 3COM "med features" skulle stå på planen, har heller ikke ret meget mere at gå efter *GG* efterhånden.

Det 6 kanals C-Media der sidder onboard på mit SOYO K7V Draogn Plus, har "alt" bare ikke Bas/Diskant regulering og ligesom på SB PCI128 er den sikkert ikke i midter position men helt nede, Grrrrrrr spinkel lyd, på SB PCI128 kunne men tilføje dem i Reg, men jeg har ikke kunnet det her, så optisk, 6ch, og alt det, NOPE!

AUDIGY, i billigste udgave, måske man endda kunne få gavn af FIREWIRE tilslutningen en dag.



Erik Winther skrev Friday den 03 May 2002 kl. 12:58: [ svar | nyeste ]
EN ANDEN TING!

Hvad med disse PC3200 RAM og et KT333 chipset på et AMD XP+ Bundkort, kan de bruges der, PC2700 er jo minimums størrelsen til dette Chipset, hvad tilpasningen angår, den kan sikkert køre med "GAMLE" DDR RAM, men anbefalelseværdigt ville vel være PC2700 og.............Ja og PC3200 det må da være den logiske fortsættelse.

Jeg unlader lige at gå helt til bunds i at en anden logisk fortsættelse ville være KT333A, PC3600, PC4000......For vi er jo kun halv vejs, hvis vi skal lege med PC6000 om nogle få år *GG*

Passer DDR400 i samme sokkel som DDR333, DDR266 ??



Rune skrev Friday den 03 May 2002 kl. 16:36: [ svar | nyeste ]
Ja, PC3200 passer i samme sokkel som PC2700. PC1200 RDram ækvivalerer PC4800 64bit DDR-ram, eller 128 bit PC3200 (128 bit eksisterer ikke til nuværende bundkort og er blot en hypotetisk betragtning), så alt tyder på, at bolden atter er på DDR-rammens banehalvdel og nok bliver der en stund endnu...


S-H. skrev Friday den 03 May 2002 kl. 18:17: [ svar | nyeste ]

Det er sgu træs at Intel lige skal komme med et bundkort der slå SIS645dx så Meget. Grunden er at jeg lige havde planlagt at købe SIS645dx og overclock det til max (helst til pc3200 Og en pæn slat på FSB.

MEN DET KAN VÆRE LIGE MEGET NU, for man kan jo bare købe i845G og så har man et bundkort der slå alt, med standart indstillinger, samt garanteret Høj pris.

Det jeg er ude efter er, et billigt system som når toppen, ( selvfølgelig med overclocking ), men det er jo lidt svært nu, medmindre intel eller et andet mærke kommer med et bundkort til en god pris/ydelse/overclocks pontentiale, ligesom SIS645dx havde inden intel's nye bundkort kom!

Er der nogle nye rygter eller nyheder om nye bundkort, som kan udfordre intel??



René Molbo Jacobsen skrev Friday den 03 May 2002 kl. 23:34: [ svar | nyeste ]
Der var ikke engang rygter om at Intel kom gode chipset. Slet ikke så gode som disse. SiS648 skulle være godt, de har blandt Rambus til at hjælpe med at udvikle RAM styringen og det kan være at det gør godt. Dog er det sjældent at man ser dette på chipset området, så jeg tvivler på at Intel kan røres i den kommende tid. Det kan være at det bliver noget lignende BX chipsettet, det var også suverænt i meget lang tid.


Steffen H. skrev Friday den 03 May 2002 kl. 18:21: [ svar | nyeste ]
De der RDram kan de også stilles i forskellige CAS muligheder ligesom DDR.



Alex T skrev Friday den 03 May 2002 kl. 20:51: [ svar | nyeste ]
S-H>>>Vær ikke så opgivende, da intet er givet at i845G bliver så krydret på prisen som man måske tror. Det er trods alt kun et pseudoydende GF2 MX200 der sidder på og som endda taber til et eksternt MX200 jf linkene. Jeg skyder på en pris på 1600-1700 kr i starten for Asus eller Abit, hvorimod ECS helt sikkert vil bombe prisen helt ned til hvermandsleje som de plejer, men så også med færre OC muligheder. Eller der kommer et i845G uden IGP med support for pc2700. Jeg lurepasser lidt, ja sis645 synes en saga blot hvis man vil have MAX ud af sine ram.


Mikkel skrev Friday den 03 May 2002 kl. 23:01: [ svar | nyeste ]
Er benchmarken foretaget med et grafikkort på AGP-porten?


Rune skrev Friday den 03 May 2002 kl. 23:11: [ svar | nyeste ]
Ja, ovenstående testresultater er med GeForce3 Ti 500 AGP4x grafikkort. Se øvrige systemoplysninger her (jeg tror iøvrigt heller ikke, at der aktuelt findes PCI-grafikkort, som kan trække 414 FPS i Q3A [Normal setting], heller ikke, selvom opløsningen kun er 640x480):

http://www.tomshardware.com/mainboard/02q2/020501/ddr400vsrambus-03.html


Mikkel skrev Saturday den 04 May 2002 kl. 10:56: [ svar | nyeste ]
Jeg hentød mere til om de brugte det der onboard grafikkort...så ville det jo ikke være noget problem at sparke FPSen op :)


René Molbo Jacobsen skrev Saturday den 04 May 2002 kl. 12:16: [ svar | nyeste ]
Det er som man ser på det, hvis du er heldig og har et system hvor alt andet kan klare det, det være sig IDE controller og sådan noget så kan FSB'en (jeg går ud fra at det var det du mente) sagtens hæves betydeligt, ellers kan den ikke.


Mikkel skrev Sunday den 05 May 2002 kl. 01:02: [ svar | nyeste ]
Nej...jeg mente faktisk FPSen. Ved at integrere et "eksternt" kort i systemet kan man hæve dets performance betydeligt, idet det ikke skal sidde på en general purpose bus. Desuden kan man indrette andre dele af boardet således at tingene spiller bedre sammen.


René Molbo Jacobsen skrev Sunday den 05 May 2002 kl. 21:45: [ svar | nyeste ]
Ok, jeg var ikke helt sikker da jeg mener at FPS plejer at blive skrevet på en anden måde (frames per second, ikke?). Integrede har det problem at deres hukommelse er langt fra hvad et normalt grafikkort har. Med det hurtigste (PC1200) kan man lige komme op over de 4,8GB/s (deromkring). Det er langt fra Parhelia's >15GB/s og også GF3's 7GB/s (for at vælge den dårlige model). Dog afhænger det af hvad der er flaskehalsen for grafikkortet.


Mikkel skrev Monday den 06 May 2002 kl. 00:51: [ svar | nyeste ]
Ordkløveri?!?

Integrerede bundkort, der kører med system ram har det problem. Men nu kan man jo også (præcis som på et alm kort) sætte dedikeret ram på boardet. Det er set før. Denne ram har en ikke specificeret dataoverførselsrate, men ville i teorien være den samme som på et eksternt kort. Det kan også blandes, så onboard grafikkortet har en lynhurtig cache, der samarbejder med system rammen. Teoretisk er denne model nok den bedste løsning, hvis man ser bort fra at chippen forældes og på et tidspunkt bliver for langsom.



Steffen H. skrev Monday den 06 May 2002 kl. 19:21: [ svar | nyeste ]
Hej igen..

Jeg prøver lige at spørge igen.

De der RDram kan de også stilles i forskellige cas muligheder ligesom DDR. ;-)



Rune skrev Monday den 13 May 2002 kl. 01:08: [ svar | nyeste ]
Nej, RDram kan ikke indstilles ligesom DDR-ram, men du kan dog på flere bundkort vælge en "turbo-mode" med optimeret timing - men derudover er der generelt ikke meget at pille ved.


steffen skrev Sunday den 12 May 2002 kl. 09:48: [ svar | nyeste ]
hvordan får jeg mine ram til at køre hurtigst muligt. har købt pc2700DDR ram men jeg skal da sætte noget op et eller andet sted for at de køre ordentligt eller hvad. der står i min bios at de køre med 166mhz men jeg mente da at disse DDR ram kørte med 266mhz. hvad skal jeg gøre. jeg kan ikke stille på mhz i biosen den går ik højere end 166mhz på rammene. det er samsung ram jeg har købt pc2700 som hardwaretidende skriver er de hurtigste. 256mb


Locudo skrev Sunday den 12 May 2002 kl. 12:48: [ svar | nyeste ]
PC2700 køre 333MHz (2x166MHz) så dine køre som de skal.

Locudo



steffen skrev Wednesday den 15 May 2002 kl. 15:05: [ svar | nyeste ]
tak for hjælpen


Jan skrev Sunday den 19 May 2002 kl. 14:09: [ svar | nyeste ]
Hej alle

Er det korrekt at i850-boards kun kun kan bringes til at køre med PC1066 RDRAM hvis man UDSKIFTER DRCG-chippen (Direct Rambus Clock Generator),som det er beskrevet på nedenstående adresse :

http://www.hothardware.com/hh_files/Motherboards/abitth7iidrcg.shtml

På deres ABIT-TH7II-RAID, står DRCG-chippen nemlig af ved ca. 468 Mhz

RUNE : d. 1/5-2002, kl. 21.15,siger du noget om dette, at et Abit i850 board can clocke PC800 til pc1066, har du taget det med DRCG-chippen med i betragtning ?

Alle andre er selvfølgelig også velkomne til at svare ;-)

MVH Jan



Rune skrev Sunday den 19 May 2002 kl. 21:30: [ svar | nyeste ]
Flere sites har med succes overclocket PC800 til PC1066 med bl a. ældre Abit og Asus i850 bundkort (som tillader 133/533 MHz FSB), dette er det eneste, som er blevet påstået. Om Rambus prøver at sikre ægte PC1066 fra overclocket PC800 via diverse spidsfindigheder og taktgeneratorer, har jeg udover din reference ikke læst noget om - men hvis det er et alvorligt problem, så kommer der helt sikkert meget mere info herom i nærmeste fremtid...


80.62.18.164 skrev Sunday den 09 June 2002 kl. 03:38: [ svar | nyeste ]
Hvor hurtigt er i850 med rd800 der lige er udkommet. Hvad svarer det til sammenlignet med f.eks i845g med ddr2700, Hvad er hurtigst ?


Rune skrev Sunday den 09 June 2002 kl. 12:33: [ svar | nyeste ]
Se testresultaterne i ovenstående artikel, husk DDR333 = PC2700 (kært barn har mange navne).


Garfi skrev Sunday den 09 June 2002 kl. 17:24: [ svar | nyeste ]
Hvis, et ældre ABIT bundkort med i850, f.eks: Abit TH7-II RAID til 1.699 kr Kan klare en overclocking til pc1066 og 533fsb.

Kan det så overhovedet betale sig at kigge på det her fra ASUS med i850e chipsæt: P4T533-C til 1.640 kr?



Rune skrev Sunday den 09 June 2002 kl. 22:14: [ svar | nyeste ]
Kun, hvis du ønsker at overclocke hinsides 133 MHz FSB og RAM :-)


80.62.18.164 skrev Thursday den 13 June 2002 kl. 08:54: [ svar | nyeste ]
Note: * NEC 800-45 series RIMMS will not function if the 533MHz CPU FSB is being used.

Jeg venter på at få mit nye MB Asus p4t533-c og vil bruge rd800 dertil. Betyder det ovenstående at jeg ikke vil kunne benytte fsb på 533 men på 400 ?



80.62.18.164 skrev Thursday den 13 June 2002 kl. 11:37: [ svar | nyeste ]
Ahh ok! Nec er et mærke,godt jeg har samsung.


80.199.225.142 skrev Friday den 12 July 2002 kl. 17:02: [ svar | nyeste ]
HvAD ER BEDST DDR RAM ELLER RDRAM


Rune skrev Saturday den 13 July 2002 kl. 00:37: [ svar | nyeste ]
Læs diverse relevante artikler her:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/emne/8

Generelt vil du dog finde, at PC1066 RDram aktuelt er hurtigst til P4, mens PC3200 DDRram kommer på 2. plads efterfulgt af delt 3. plads mellem PC2700 og PC800. Prismæssigt er PC1066 dog meget dyrere end PC3200. Billige SIS645DX-bundkort kan endvidere udnytte PC3200, mens PC1066 kræver meget dyrere i850E-bundkort. PC3200 kan anvendes til både P4 og Athlon cpu'er, mens PC1066 kun kan anvendes til P4. PC1066 er muligvis endestationen for RDram (Intel stopper med RDram, det er dog muligt, at SIS fortsætter RDram-festen).


Dennis skrev Monday den 02 September 2002 kl. 13:50: [ svar | nyeste ]
Hvor hurtig er så 7,5ns 400MHz PC3200 i forhold til 6ns 333MHz PC2700??



Rune skrev Monday den 02 September 2002 kl. 15:10: [ svar | nyeste ]
7,5 ns. ram er beregnet til 133,33 MHz (=PC2100). Imidlertid kan flere ramblokke klare mere end, hvad man normalt burde forvente, men 7,5 ns. PC3200 ville jeg holde mig langt fra. Her er normale specifikationer:

10 ns. = PC1600/DDR200 eller PC100
7,5 ns. = PC2100/DDR266 eller PC133
6 ns. = PC2700/DDR333 eller PC166
5 ns. = PC3200/DDR400

Jeg kunne personligt aldrig finde på at investere i "overclocket" PC2100-ram, der tilfældigvis kan klare PC3200 (sandsynligheden for at du kan nå PC3200 med PC2100 ram er endvidere ekstremt ringe, medmindre du anvender håbløst langsomme ramtimings). Så sørg for, at din PC3200/DDR400 anvender 5 ns. ram. Ellers køb Samsung PC2700 med 6 ns. - disse ramblokke har kunnet klare op til 244 MHz (PC3900).


Søren skrev Wednesday den 04 September 2002 kl. 15:54: [ svar | nyeste ]
De tests, jeg har set, viser at ddr333 i praksis er hurtigere end ddr400.

Det gælder P4 med såvel nye som ældre chipsæts.

Se fx. her fra x-bit labs:

• As for DDR400 memory, which can also be used unofficially in SiS645DX based systems, our admiration for its performance has come to naught. The SiS645DX memory controller doesn't work smoothly at 133MHz FSB. As a result, SiS645DX based platform with DDR400 memory is very often beaten by other platforms using DDR333 SDRAM.



OVC skrev Thursday den 12 September 2002 kl. 23:32: [ svar | nyeste ]
Godt nok er det en gammel artikel,men er det ikke lidt af en and.Jeg synes da at jeg har set diverse nyere test hvor det hurtigste pc2700 chipsæt er SIS645DX,nu ved jeg selvfølig ikke med det nye SIS648 men at Intel`s skulle være hurtigere virker for mig lidt som en and.


Info
HardwareTidende er en omfattende guide til optimal afvikling af computerspil på PC. Dette kræver viden om hardware såsom grafikkort, cpu'er, ram og meget mere. Du kan læse mere om konceptet bag HardwareTidende her:

Om os

Hardwaretidende bliver kun opdateret, når der sker noget nyt og interessant. Skriv endelig til os, hvis der er noget, vi har overset; nyheder modtages gerne.



Startside
Lad HardwareTidende blive din startside: Klik her

Eller hvis du kun vil tilføje os til dine foretrukne: Klik her

Copyleft © 2000-2004 HardwareTidende