Diablo2 er ved at være en gammel nyhed, og mange har forlængst gennemført spillet på normal sværhedsgrad. Men Diablo2 kræver en del erfaring mht. spillet, før Diablo2's sande omfang giver sig til kende. Diablo2 er ikke som andre spil (ok, måske ud over Diablo), det er meget mere. Men hvad er så fascinerede og vanedannende ved Diablo2?
Først og fremmest er hele spillet en imponerede velfungerede tour-de-force indenfor "anvendt statistik". Banerne er aldrig og altid de samme. Dvs. missionerne og slut-monstrene er de samme, men både de monstre du møder på vej hen til slut-monstrene og banernes struktur varierer efter statistiske regler. Som Blizzard selv pointerer "You've NEVER seen it all".
Her møder en Barbar den blå Shaman, som har for vane at genoplive sine kære små blå yndlinge, hvis indre organer, du ellers så fint havde gødet marken med. Irriterende...
Ting Skaber Folk
Våben og beklædningssystemet er som taget fra Ludoman Hansens optegnelse over "ting, der gør afhængig". Præcis som i enarmede tyveknægte er der kun supergevinst meget meget sjældent. Supergevinst er normalt unique eller rare item. Dvs. et våben, skjold eller beklædningsdel (hjelm, rustning, støvler, handsker, ring, amulet) som kan noget helt specielt. Her er et eksempel på rare item (kendes via gul skrift):
Foruden den normale "one-hand damage" er dette våben udstyret med forskellige magiske egenskaber. Rare items findes meget sjældent, og svarer lidt til jackpot i enarmede tyveknægte (i gennemsnit finder du vel et rare item 1/1000 eller sjældnere, unique item vel 1/10000 eller 1/100000, hvis jeg skal gætte. Svære slutmonstre har dog tit et rare item på sig). Super-jackpot opnåes endnu sjældnere (og er i Diablo2 ikke nødvendigvis bedre end jackpot) - her i betydningen "unique item", som minder en del om rare items, dog er et rare item en genstand, som findes normalt i spillet, men som har fået superkræfter (via Diablo2's statistik-muskler - dvs. rare items dannes tilfældigt og der er flere end 100.000 af dem, statistisk set). Unique items har fået deres egenskaber bestemt af Blizzard (og har generelt uhyre høj "durability") og har helt specielle navne. Unique items genkendes på mat-guld skriftfarve:
Du ved aldrig, hvad der ligger i næste krukke (eller hos næste monster), som du smadrer i Diablo2. Mest sandsynlig finder du endnu et totalt ligegyldigt våben, som ikke engang er besværet værd at sælge.... meeeeen, måske finder du en fantastisk god og sagnomspunden rare eller unique genstand.... Alt i alt gør dette genstandssystem i Diablo2, at spillet indeholder tilnærmelsesvist uendelige muligheder for kombination og udrustning. Og at kunne forbedre sin udrustning (via jackpot og superjackpot) gør, at Diablo2-ludomaner sikkert allerede eksisterer. "Der er altid en krukke, kiste eller et monster mere"
Hmmm, der ligger vist et rare item for enden af denne passage....
Det Emotionelle Aspekt
Uindviede vil sikkert mene, at Diablo2 virker som et lidt ligegyldigt spil. Nakke monstre og finde ting kan vel næppe være sjovt i længden? Men her er det vel, at det velkendte social- og kognitionspsykologiske begreb "Justification of Effort" melder sig. Dette princip omhandler, at hvis det er helt vildt svært at blive medlem af Klub X, så vil medlemmer af Klub X ofte værdsætte deres medlemsskab meget højt. Sikkert derfor, hvis jægersoldater opfatter sig selv som specielt seje...nuvel. Men en kendsgerning er det vel, at jo længere Diablo2 spilles, jo større værd får spillet. Spiller du ikke på Hell (den sværeste sværhedgrad i diablo2) eller har du snydt med våben mm.. er du intet for ægte Diablo2 veteraner. Og jo mere du spiller, desto sværere bliver det at forstå, at Diablo2 vel egentlig er en meningsløs spiral uden ende.
Yderligere kan du ikke gemme dit spil ordentligt i Diablo2. Dvs. du bestemmer ikke selv (hvis du er smart), hvor længe du spiller Diablo2. Når du gemmer dit spil, så lukker du samtidig spillet ned ("Save and Exit"). Renser du alle monstre ud på vej mod et slutmonster eller waypoint (teleporteringsstation, som aktiveres ved berøring og som gemmes, når du klikker på "Save and Exit"), og gemmer spillet lige før slutmonstret/waypoint, vil du opdage, at når du atter henter dit spil, så er alle monstre på din vej mod slutmonstret/waypoint igen absolut levende, spænstige og i fint humør. Så man gemmer ikke før man har nakket et slut-monster eller nået et vigtigt waypoint.
En anden detalje er, hvis du dør. Omkrandset af helvedes værste dæmonlegioner er selv den flittigste kødæder jo nogle gange nødt til at æde græs. Dette kan være et problem, hvis der er latterligt mange superseje monstre, hvor du døde. Dit lig bliver nemlig, hvor du døde, mens du genopstår som tilnærmelsesvis nøgen mand i en sikret by. Hvis du tabte nogle vigtige uvurderlige genstande i forbindelse med dødsfaldet er det rart at vide, at rare-unique items bliver liggende på jorden i HØJST 45 MINUTTER før de fordamper, mere alm. magiske eller socketet items fordamper efter ca. 15 minutter. I dette tilfælde har du højst 45 MINUTTER til at få dit uvurderlige habengut tilbage. Det kan give udsalg i uheldige samlivssituationer:
"Skaaaat, kommer du snart i seng, du har klikket løs HELE aftenen?"
[en Necromancer, som umiddelbart var på vej i seng, men som lige skulle undersøge hjørnet af katakomb-gang nummer 2304 splattes totalt, og efterfølgende paniske forsøg på at få fat i liget går rigtig skidt. Ringe og rare våben ligger efterhånden blandet hist og her)
"Uhmnhøm, tjoeh... men jeg skal liiiiiiiiige ordne en lille ting først. Kommer snart...."
(samme sætning ville være fuldt gyldig, hvis Hr. Necromancer var 5 min fra næste waypoint eller godt i gang med et slut-monster)
"Skaaat, hvis du ikke lukker det ÅNDSSVAGE spil ned LIGE NU, så svarer jeg ikke for følgerne"
Hvis du dør i Diablo2 mister du penge (normal sværhedsgrad) eller tillige experience (nightmare). Dvs. enhver Diablo2 spiller frygter voldsomt at dø. Især at dø i hæftige monsterflokke er ikke spor sjovt og på nightmare-sværhedsgrad kan det betyde, at mange timers indsamling af experience-points går tabt. Dette gør alt i alt, at Diablo2 bliver et meget emotionelt spil. En klumb i halsen, diarré og lettere svimmelhed opnåes let, når ens livsenergi kommer under 10%.
Grafikken er fantastisk god i Diablo2 selv om opløsningen kun er 640x480
The Neverending Story
Som nævnt i starten af dette review går omfanget af Diablo2 først op for en efter mange timers spil. Diablo2 er ikke det, du oplever på normal sværhedsgrad, næh Diablo2 starter først på nightmare-niveau (normal er jo bare en lille hyggeligt ekskursion med te-selskabet). Nightmare-niveau indeholder genstande og monstre, som er meget forskellige fra normal (især mini-bosser, slags superstærke alm. monstre udstyret med særlige magiske færdigheder) og kræver en del mere omtanke. Desuden får du experience-points for hvert drab, og når du når bestemte niveauer af disse points, kan du vælge særlige færdigheder. En necromancer kan genoplive meget seje monstre, som kæmper til hans fordel, en magiker kan få mulighed for at danne meteorregn, en barbar kan danser som en hvirvelvind og dermed give over 1000 i damage, en paladin kan reflektere et monster 6 gange den damage retur, som monstret har tildelt Hr. Paladin osv. Disse færdigheder bilver bedre og bedre, jo længere du spiller. Dvs. vi er atter inden i ludomani-spiralen. I princippet er du ikke færdig med Diablo2, før du har gennemført normal- nightmare- og hell-niveauer med alle 5 karakterer. Diablo2 med en necromancer er nemlig et helt andet spil end med barbaren. Hver karakter har 30 færdigheder at vælge imellem efter level 30 er opnået. Alle færdigheder kan opgraderes 20 gange, hvilket vil sige, at en karakter skulle nå ca. level 600 før alle færdigheder er fyldt ud. En karakter kan højst blive level 99. Så der er altid nye muligheder for færdighedsudvikling med en karakter, du møder altid nye monstre, banerne er aldrig helt ens, du finder altid nye spændende ting. Du bliver aldrig færdig med Diablo2.
men det gør vel ikke noget, Diablo2 er jo livet...
Samlet Vurdering
Lyd - 92%
Lydeffekter er meget velvalgte, dog kunne der være mere tale involveret fra slutmonstrene, men film-mellemsekvenserne gør det fint ud for dette. Musikken er fantastisk god og passer nærmest perfekt til spillet
Grafik - 90%
Aldrig har 2D set så godt ud og med 3D perpektivering og hardwarebelysning er Diablo2 utroligt vellykket. Diverse spells fra magikeren og necromancere er meget effektfulde via 3D acceleratorkort. Animationerne er ikke for gode, men enhver genstand som iføres kan med det samme ses på figuren. Imponerede arbejde af Blizzard.
Styring - 85%
Ikke særlig fleksibel, ikke alle taster kan defineres som du har lyst til, men ok, du vænner dig hurtigt til styringen.
Teknik - 85%
Flere TNT2 og GeForce1-2 ejere ahr været plaget af D3D-problemer. Diablo2 burde dog virker perfekt i 2D. Med nye patches burde Diablo2 efterhånden virke næsten perfekt på alle grafikkort.
Gameplay - 95 %
Et af de bedste spil til PC nogensinde. Vanedannende. Bør kun omgås med varsomhed. Et spil, der aldrig slutter.
Vennerne i Diablo2 er altid klar til festligt fyrværkeri....
Diablo2 v.1.01 blev testet på Intel P2-400, 3dfx Voodoo2 SLI (driver 3.03.00), Asus P2B-B BX bundkort, 192MB Samsung CAS2 100 Mhz ram, Matrox Millenium2 AGP 4MB, Soundblaster AWE32, Windows98.
Bemærk, Diablo2 er låst i max. 25 FPS, hvorfor selv en celeron 300 Mhz burde kunne klare Diablo2 fint.